4 Şubat 2020 Salı

DEDENİN GÜNAHINI TORUNLARI MI ÇEKECEK!!


Kalıtsal Günah '' Romalıların beşinci bölümünde Paul, Hıristiyanlar için çok önemli yeni bir görüşü ortaya atmaktadır. Paul'a göre insanlar Adem'in cennetten kovulmasından dolayı bir lanetin mirascılarıdırlar ve bu miras bizim kalıtsal günahımızdır. (Rom.5:12, 3:23 1Yu.1:8,).Günah bir insan yoluyla, ölüm de günah yoluyla dünyaya girdi. Böylece ölüm bütün insanlara yayıldı. Çünkü hepsi günah işledi.
Bu kalıtsal günaha bulunulan çözüm ise,
(1 Cor. 15:22, Rom. 5:19) Herkes nasıl Âdem'de ölüyorsa, herkes Mesih'te yaşama kavuşacak.
Kalıtsal günah ve buna bulunan çözüm yine İncil'in kendisi tarafından desteklenememektedir. Böyle bir suçun ve çözümünün var olduğunu bunu ortaya atan Paul'un haricinde tarafsız kaynağa bakmamız gerekmektedir. Kısaca Paul'un mektuplarının dışına çıktığımızda ortada böyle bir kalıtsal günah varmı sorusuna cevap bulabiliriz. (Gen. 3:14' den 19) 'u okuduğumuzda Adem ve Havva'nın işlemiş olduğu suçun karşılığında verilen cezayı okumaktayız. Verilen bu cezadan Paul'un veya bundan haberi olan herhangi birinin tüm insanlığın cezalandırılmış olduğununun anlamını çıkarabilmelerini anlayabilmiş değiliz. Tabi Paul bu eski antlaşmadan haberi olmadan bu karara varmışsa onuda suçlamamak gerekir. Sonunda o da iyi niyetli olarak ilerde kutsal muamelesi göreceğini düşünmeden bir kaç mektup yazmış olabilir.


 Gen. 3:17 RAB Tanrı Adem'e,"Karının sözünü dinlediğin ve sana,Meyvesini yeme dediğim ağaçtan yediğin için,Toprak senin yüzünden lanetlendi" dedi,"Yaşam boyu emek vermeden yiyecek bulamayacaksın.
Gen. 3:18 Toprak sana diken ve çalı verecek,Yaban otu yiyeceksin.
Gen. 3:19 Yaratılmış olduğun toprağa dönünceye dek Ekmeğini alın teri dökerek kazanacaksın. Çünkü topraksın, topraktan yaratıldın Ve yine toprağa döneceksin."


Okuduğumuz bu alıntıda böyle bir kalıtsal günahın devam edeceğini görememekteyiz. Tanrıdan olduğuna inanılan bu kelimelerin içine olmayan anlamlar katmanın sizce bir günahı yokmudur. Ayrıca Havva'ya verilen cezaya bakalım,
Gen. 3:16 RAB Tanrı kadına,"Çocuk doğururken sana Çok acı çektireceğim" dedi,"Ağrı çekerek doğum yapacaksın.Kocana istek duyacaksın,Seni o yönetecek."
Böyle bir kalıtsal günahın Havva'ya verilen cezada da görememekteyiz. Kalıtsal günahı yılana verilen cezada bulabileceğimiz söylüyorsanız orayada bakalım,


  Gen. 3:14 Bunun üzerine RAB Tanrı yılana,"Bu yaptığından ötürü Bütün evcil ve yabanıl hayvanların En lanetlisi sen olacaksın" dedi, "Karnın üzerinde sürünecek Ve yaşamın boyunca toprak yiyeceksin.
Gen. 3:15 Seninle kadını, onun soyuyla senin soyunu Birbirinize düşman edeceğim. Onun soyu senin başını ezecek,Sen onun topuğuna saldıracaksın."
Elimizdeki kitabın kutsallığına inanıyorsak içinde yazanlarada inanmamız gerekir. Paul'un doğumundan binlerce sene evvel geçen ve nasıl geçtiği, oradaki insanların nasıl cezalandırıldığı belirtilmişken, ayrıca bunlar kutsal diye inandığımız kitabın içinde yer almışken, binlerce sene sonra ortaya çıkan ve bu cezaya içinde böyle bir mana yokken, bu cümlelerin içinde '' kalıtsal günah '' var diyen Paul'a ne kadar inanabiliriz.
Ayrıca elimizdeki İncil'e göre bile İsa'nın İncil'in herhangi bir yerinde insanlığın Adem ile Havva'nın işlediği bir suçtan dolayı lanetlendiğini belirttiğini görememekteyiz. İsa tarafından bile belirtilmeyen bu '' Kalıtsal günah '' inancı bugün Hıristiyan inancın ana direklerinden birini oluşturmaktadır. İsa'nın öğretilerinde yoktur, işin garibi böylesine yüce bir tespit İsa'ya değilde, bir zamanlar İsa'ya inananlara zulum eden Paul'a nasip olmuştur.

Kutsal kitab bu konuda bizi tartışma gerektirmeyecek bir tanım sunmaktamıdır diye bakarsak, bu konunun cevabıda seç beğen al gibidir. Ortaya çıkan iki değişik ayrı anlamdaki bulgularımız, insanda hangi birine inanacağım sorusunu oluşturmaktadır.
 hez:18-20 Ölecek olan günah işleyen kişidir.
Oğul babasının suçundan sorumlu tutulamaz, baba da oğlunun suçundan sorumlu tutulamaz.
Doğru kişi doğruluğunun, kötü kişi kötülüğünün karşılığını alacaktır.

Kabul edilebilecek bu tanım bize herkesin kendi suçundan sorumlu olduğunu açıkca söylemektedir. Fakat bu tanıma ve yoruma tamamen zıt bir görüş artık nasıl olabilir diye mantığınızı zorlamaktaysanız, bakacağınız yer yine kutsalkitabın kendisidir.
 cik:20-5 Putların önünde eğilmeyecek, onlara tapmayacaksın. Çünkü ben, Tanrın RAB, kıskanç bir Tanrı'yım.
Benden nefret edenin babasının işlediği suçun hesabını çocuklarından, üçüncü, dördüncü kuşaklardan sorarım.
cik:34-7 Binlercesine sevgi gösterir, suçlarını, isyanlarını, günahlarını bağışlarım.
Hiçbir suçu cezasız bırakmam.

Babaların işlediği suçun hesabını oğullarından, torunlarından, üçüncü, dördüncü kuşaklardan sorarım.»

Okuduğumuz bu iki örnek cik:20-5, cik:34-7 gördüğünüz gibi tamamen hez:18-20'de okuduğumuz adalet anlayışına aykırı bir görüştür. cik:20-5, cik:34-7 'de geçen yoruma göre babaların suçlarının, oğullarından, torunlarından hatta üçüncü ve dördünce kuşaklardan sorulacağı belirtilmekte.
Kalıtsal günah doktirininde, babanızın günahlarından kurtulamazsınız ve bu günahta Adem ile bize kalıtsal olarak kalmıştır. Muhakkak sağlıklı bir akla, nasıl olur ben babamı kötü yolda bulmuş olsamda, ömrüm boyunca iyi işler yapsamda nasıl olurda kurtulamam sorusu gelebilir. Hıristiyanlığa göre kurtuluşu detayı ile Hıristiyanlığa göre Kurtuluş !!! makalemizde açıklamıştık.
Babaların suçları için cezandırılma mantığına karşı gelen açıklamaları eski antlaşmada bulmaktayız.
Ezekiel 18:4 Her yaşayan can benimdir. Babanın canı da, çocuğun canı da benimdir. Ölecek olan, günah işleyen candır.
Ezekiel 18:5 "Diyelim ki, adil ve doğru olanı yapan doğru bir adam var.
Ezekiel 18:6 Dağlarda putlara sunulan kurbandan yemez,

İsrail halkının putlarına bel bağlamaz.Komşusunun karısını kirletmez,Adet gören kadına yaklaşmaz.
 Ezekiel 18:7 Kimseye haksızlık etmez, Rehin olarak aldığını geri verir,Soygunculuk etmez,Aç olana ekmeğini verir,Çıplağı giydirir.
Ezekiel 18:8 Faizle para vermez,
Aşırı kâr gütmez.Elini kötülükten çeker,İki kişi arasında doğrulukla yargılar.
Ezekiel 18:9 Kurallarımı izler, İlkelerimi özenle uygular.İşte böyle biri doğru kişidir.
O yaşayacaktır. Rab Yahve böyle diyor.

Bu yukarıda okuduklarımız yine kutsal kitabın birçok bölümüyle antlaşmazlığa düşsede, bu alıntı evrensel olarak kabul edilebilecek yaklaşım tarzıdır. Eski antlaşma bir çok konuya detaylı açıklama getirmektedir. Bu konuda onlardan biridir. Seçtiğimiz bölümü okumaya devam edersek

 Ezekiel 18:10 "Diyelim ki, bu adamın zorba, kan döken,
Kardeşine bunlardan birini yapan bir oğlu var.
Ezekiel 18:11 Babası bunlardan hiçbirini yapmazken, Oğul dağlarda putlara sunulan kurbandan yer,Komşusunun karısını kirletir.
Ezekiel 18:12 Düşküne, yoksula haksızlık eder, Soygunculuk eder,Rehini geri vermez.Putlara bel bağlar,İğrenç şeyler yapar.
Ezekiel 18:13 Faizle para verir, aşırı kâr güder. Böyle biri yaşayacak mı?Hayır, yaşamayacak!Bütün bu iğrençlikleri yapmıştır, öldürülecektir.Onun kanından kendisi sorumlu olacaktır.
Ezekiel 18:14 "Diyelim ki, bu oğulun da bir oğlu olur ve babasının işlediği bütün günahları görür,
Ama hiçbirini yapmaz;
Ezekiel 18:15 Dağlarda putlara sunulan kurbandan yemez, İsrail halkının putlarına bel bağlamaz,Komşusunun karısını kirletmez;
Ezekiel 18:16 Kimseye haksızlık etmez,
Rehin almaz,Soygunculuk etmez,Aç olana ekmeğini verir,Çıplağı giydirir.

Ezekiel 18:17 Böyle biri elini kötülükten çeker,Faiz almaz, aşırı kâr gütmez,Kurallarımı izler,İlkelerimi uygularsa, 
Ezekiel 18:18 Ama babası kendi günahı yüzünden ölecektir. Çünkü zorbalık etti, kardeşini soydu, Halkı arasında iyi olmayanı yaptı.
Babasının günahı yüzünden ölmeyecek,Kesinlikle yaşayacaktır.


Kutsal kitaptan yukarıda detayı ile okuduğumuz bu alıntılar sanki birilerinin, kalıtsal günah fikrini ortaya atacağı düşünülerek yazılmış izlenimi vermektedir. Ayrıca kurtulmak için iman etmenin yetmediği, kurtuluş için iyi işler yapmakla yükümlü olduğumuzu anlamaktayız. Yine okuduğumuz örneğin içinden özet olarak kısa bir alıntı yaparsak,
 Ezekiel 18:14 "Diyelim ki, bu oğulun da bir oğlu olur ve babasının işlediği bütün günahları görür,
Ama hiçbirini yapmaz;
Ezekiel 18:17 Böyle biri elini kötülükten çeker, Faiz almaz, aşırı kâr gütmez,Kurallarımı izler,İlkelerimi uygularsa,Babasının günahı yüzünden ölmeyecek,Kesinlikle yaşayacaktır.


Fakat Hıristiyan inanç günümüzde bize babamızdan bize kalan kalıtsal günah fikrini empoze etmeye çalışmakta ve bizimle nasıl olurda babamızın günahlarıyla sorumlu tutulmayız münakaşasına girmektedir. Kutsal kitap bu münakaşanında farkındadır ve bu münakaşayı savunanlara verdiği cevap kalıtsal günahı savunanlara verilecek cevap bakımından önemlidir.
 Ezekiel 18:19 "Ama siz, 'Oğul neden babasının işlediği suçlardan sorumlu tutulmasın?' dersiniz. Bu oğul adil ve doğru olanı yapmış, bütün kurallarımı dikkatle izlemiştir. Böyle biri kesinlikle yaşayacaktır.
Ezekiel 18:20 Ölecek olan günah işleyen kişidir. Oğul babasının suçundan sorumlu tutulamaz, baba da oğlunun suçundan sorumlu tutulamaz. Doğru kişi doğruluğunun, kötü kişi kötülüğünün karşılığını alacaktır.
Ezekiel 18:21 "Kötü kişi işlediği bütün günahlardan döner, buyruklarıma uyar, adil ve doğru olanı yaparsa, kesinlikle yaşayacak, ölmeyecektir.
Ezekiel 18:22 İşlediği günahlardan hiçbiri ona karşı anılmayacaktır. Doğruluğu sayesinde yaşayacaktır.
Ezekiel 18:23 Ben kötü kişinin ölümünden sevinç duymam, ancak kötü kişinin kötü yollarından dönüp yaşamasından sevinç duyarım. Rab Yahve böyle diyor.

Bu yukarıyı iyice okumanızı tavsiye ederim. Kutsal kitaba göre bu mesaj Rab '' YHWH '' den olduğunu iddia etmekte. Ortaya çıkan soru bugün nasıl olurda ortaya başka bir Hıristiyanlık anlayışı çıkabilmektedir. Okuduğumuz bu alıntılarda kutsal kitap denilen kitaptan olan alıntılardır. Rab Yahve açıkca eğer günahlarınızdan döner, buyruklarıma uyar adil ve doğru olanı yaparsan kesinlikle yaşayacaksın demektedir. Bu kurtuluş yolunda bize belirtilmeye çalışılan Rab'bin buyruklarına uyup adil ve doğru işler yapmamız olmaktadır. Kısaca Rab'bin yolunda bizden iyi işler yapmamız beklenmektedir.

Yanlızca iman edecek olan kurtulacak, kurtulamınız için iman etmeniz ve vaftiz olmanız gerekmektedir gibi anlamlar göremiyoruz. Bu alıntılarda kurtuluş için önemle vurgulanan kurtuluş için imanın yeterli olmadığı, kurtulmanız için Rab'bin yolunda hayırlı işler yapmanızdır. Kalıtsal günah düşüncesini destekleyecek anlatımları eski antlaşmada ve İsa'nın öğretilerinde biz görememekteyiz. Bu tamamen İsa'nında öğretilerinede aykırıdır. Kalıtsal günah diye bir düşünceyi isbat etmeye çalışmak, kutsal kitapta belirtilen Rab Yahve'nin bizlere gösterdiği kurtuluş yolunu inkar etmektir. Malesef kutsal kitabın insanları devamlı düşürdüğü durum budur, kitaptan birşeyleri kabul ettiğinizde birşeyleri red etmek zorundasınız.

Hiç yorum yok:

Siz, siz olun Yehova Şahitlerini evinizden, ailenizden ve hatta tanıdıklarınızdan ırak tutun.

Türk insanı üzerine bilinen ya da bilinmeyen birçok oyunlar oynanıyor.  Dünyanın neresinde olursa olsun Müslüman  Türk insani yoğun bir kı...