Bu yazı, batılı hristiyan ilahiyatçılar, yazarlar ve kilisenin kabul ettiği tefsir kitaplarına dayanılarak yazılmıştır.
Bu yazıda kaynak olarak kullanılan hristiyan tefsir kitapları şunlardır:
1. The New American Bible :
Papalığın emri ve izni üzerine 25 yıllık bir çalışma sonucu yazılan bu
tefsir kitabı, hem katolik hem de diğer hristiyan cemaatler için
hazırlanmış, papa II. Jean Paul tarafından resmi mühürle onaylanarak
doğru bir kaynak olduğu tescil edilmiştir.
Bu kitap resmi kilise görüşleri olarak kabul edilebilir.
2. The One Volume Bible Commentary :
J.R. Dummelow gözetiminde 44 hrisitiyan ilim adamı tarafından protestan cemaat için hazırlanmış tefsir kitabıdır.
3. Wycliffe Bible Commentary :
Çoğu hristiyan ilahiyatçıdan oluşan 56 kişilik bir ilim adamı tarafından protestan cemaat için yazılan tefsir kitabıdır.
4. Halley’s Bible Handbook :
ABD’li protestan papaz, yazar ve saygın bir otorite Dr. Henry H. Halley
tarafından yazılmış, 1968’de bu tefsir kitabından dolayı Dr. Halley’e
“Gutenberg” ödülü verilmiştir. 1990 senesi itibariyle 16 dile çevrilmiş,
64. Baskıya ulaşmış, 5 milyon adet satılmıştır.
5. The Interpreter Biblical Commentary :
Birçok araştırmacı, hristiyan ilahiyatçı, yazar ve öğrenciden oluşan bir kurul tarafından yazılan bir tefsir kitabıdır.
İncil Nedir ?
Bu soruya kilise şu cevabı vermektedir :
“İncil, milattan sonra ilkyüzyılda yazıldı. İsa Mesih’in elçilerinden
(havarilerinden) Matta, Yuhanna ve elçilerin yakın arkadaşları Markos ve
Luka, ilk dört kitapçıkta İsa Mesih’in yaşamını ve öğretisini dikkatli
ve ayrıntılı bir biçimde anlatırlar”.
“….Kutsal Ruh’un esiniyle değişik zamanlarda yazılmış bu kitapçıklar İS
(İsa’dan Sonra) ilk yüzyıllarda derlenip bir araya getirilmiştir.” (Bu
yazı Türkiye’de dağıtılan İncil’in önsözünden aynen alınmıştır,
Yeniyaşam Yayınları, Ekim 1999, İncil önsözü)
Kilise şunu savunur :
1. Havari Matta ve Yuhanna ile havarilerin yakın arkadaşları Markos ve Luka 4 İncil’in yazarlarıdır.
2. Bu 4 İncili yazdığı iddia edilen Matta, Markos, Luka ve
Yuhanna’nın İsa Mesih’in yaşamını ve öğretisini dikkatli ve ayrıntılı
bir biçimde yazmışlardır.
Bu iddia tamamen gerçek dışıdır ve ileriki sayfalarda bizzat batılı
kaynaklarca ispatlanacaktır. Bilimsel kanıtlara göre İsa peygamberin
hayatını gerçek bir şekilde anlatan bir İncil yoktur. Yani bugünkü
İnciller kesinlikle Hz. İsa ve mesajını doğru bir şekilde
nakletmemektedir.
Papa’nın Resmi Mühür ve Onayıyla ABD’de Yeni Bir Katolik İncil Yazıldı :
Amerika’da Matta, Markos, Luka ve Yuhanna İncillerinin doğru olmaması
sebebiyle, papa tarafından onaylı ve mühürlü “The New Amerikan Bible”
adlı yeni bir katolik İncil yazılmıştır.
Bu İncil, tüm dünyadaki, katolik papazlarca bilindiği, eğitimde
kullanıldığı gibi, İstanbul’da Saint Antuan Kilisesi’nde de
kullanılmaktadır.
Hz. İsa İnsanlara İncil Tebliğ Etmiştir :
İsa’nın görevi tanrının İncilini duyurmaktır.
“Rabbin Ruhu benim üzerimdedir. Çünkü O beni, İncili yoksullara iletmek için meshetti” (Luka 4, 18-19)
Luka İncilindeki bu iki ayet, Hz. İsa’nın görevinin insanlara İncili tebliğ etmek olduğunu gösteriyor.
“O günlerin birinde, İsa tapınakta (havrada) halka ders verip İncili duyururken…”(Luka 20:1)
“Yahya’nın tutuklanmasından sonra İsa, Tanrının İncilini duyura duyura
Celile’ye gitti. Zaman doldu diyordu…Tövbe edin, İncile inanın” (Markos
1:14-15)
“İsa, tüm kent ve köyleri dolaştı…Göksel egemenliğin İncilini duyuruyordu” (Matta 9,35)
Görüldüğü gibi, Hz. İsa tıpkı Hz. Muhammed gibi insanları tövbeye
çağırıyor, tanrının melekutunun (ahiret) yaklaştığını söylüyordu. Hz.
Yahya ve Hz.İsa, sadece İsrailoğullarına tebliğde bulunmuş, başka
insanlara yönelmemiştir. İsa’nın temel mesajı, bugün kilisenin iddia
ettiği gibi haç, kan dogması ve kendi şahsiyeti olmayıp Tanrı ve
Tanrının melekutu (ahiret) merkezliydi.
Alman Katolik Hristiyan İlahiyatçı Prof. Hans Küng şöyle demektedir:
“O (İsa), mesajının merkezine ne kendi şahsını, ne rolünü veya ne de
değerini koymadı. Fakat Tanrı’yı, Tanrı’nın iradesini ki, Isa’nın diğer
erkek ve kadın hemcinslerine hizmet etmesiyle yerine getirilir”
(Christianity and The World Religions, s116)
Hz. Yahya Da Bir İncil Tebliğ Etmiştir :
“Yahya, daha birçok konuda çağrıda bulunuyor, müjdeyi duyuruyordu” (Luka 3:18)
“Yahya, Yahudiye çölünde şu çağrıda bulunuyordu: Tövbe edin, göklerin egemenliği yaklaşmıştır.” (Matta 3:1)
“İnsanları, günahlarının bağışlanması için tövbe edip vaftiz olmaya çağırıyordu” (Markos 1:4)
“Yahya…kendisine akın eden kalabalıklara şöyle seslendi: “Bundan böyle tövbeye yaraşır meyve verin” (Luka 3:7-8)
Görüldüğü gibi Hz. Yahya da bir İncil tebliğ etmiştir. Onun İncili de
Hz. İsa’nın İncili gibi tanrı ve tanrının melekutu (ahiret) üzerindeydi.
Hz. Yahya da Kutsal Ruh ile desteklenmiştir:
“Hiç şarap ve içki içmeyecek; daha annesinin karnındayken Kutsal Ruhla dolacak” (Luka 1:15)
“Hiç şarap ve içki içmeyecek; daha annesinin karnındayken Kutsal Ruhla
dolacak” (Luka 1:15) İsa ve Yahya peygamberler “tek Allah” inancını
İncillerinde sunmuşlar, salih amel ve tevbeye çağırmışlardır.
Kilisenin Tezi: İsa ve Yahya Peygamberler İncil Diye Bir Kitap
Sunmamıştır Yukarıda Hz. İsa ve aynı yıllarda yaşayan ve teyzesinin
oğlu olan Hz. Yahya’nın birer İncil tebliğ ettiğini, İncillerden
ayetlerle göstermiştik.
Vatikanda görevli katolik papaz Prof. Thomas Michel, Hz. İsa’nın İncil adlı bir kitap getirmediğini savunur:
“Önce şu hususun altını çizmek gerek: Hristiyanlar, İsa’nın bir kitap,
bir İncil getirdiğini kesinlikle savunmazlar” (Prof T. Michel, Hristiyan
tanrıbilimine Giriş, s39, Orhan Basımevi)
Niçin kilise Hz. İsa’nın İsrailoğullarına (çünkü İsa sadece yahudilere
tebliğde bulunmuştur) bir İncil getirdiğini inkar etmektedir?
İleriki sayfalarda geniş ve detaylı bir şekilde görüleceği gibi bilimsel
araştırmalar, bugünkü İncillerin İsa’nın havarileri ile anlaşmazlığa
düşen ve İsa’nın getirdiği mesajdan bambaşka bir içerikte yazıldığını,
kiliseyi Hz. İsa’nın değil putperestlikten dönme hristiyanların
kurduğunu kesin olarak ortaya koymuştur.
İncilin mesajını değiştiren Pavlos isimli bir gurbet yahudisi olup,
Yeni Ahit’in itikadi açıdan yazarıdır. (Fikir babasıdır, tümünü bizzat
kendi yazmasa da onun fikirlerine göre yazılmıştır)
Pavlos, Hz. İsa’nın tek tanrıya tapma, tevbe, ahirete inanma, salih amel
işleme ile özetlenebilecek İncil mesajını tahrif etmiş (değiştirmiş)
İsa’nın tanrı, kozmik kurtarıcı mesih olduğunu, haçta ölmesiyle tüm
insanları Adem ve Havva’nın işlediği günahtan kurtardığını ileri
sürmüştür.
İşte, Hz. İsa’ya indirilen İncil bizzat onun yaşadığı zamanda yazıya
geçirilemediği, İsa’nın ve havarilerin inancına tamamen ters bir şekilde
Pavlos’un fikirleri etrafında kimliği belirsiz kimselerce yazıldığı,
kısacası bugün elimizde Hz. İsa’ya ait gerçek bir İncil bulunmadığı ve
bilimsel araştırmalar, İncildeki fikirlerin Pavlos’a ait olduğunu ortaya
çıkardığı için, kilise, İsa’nın asla bir İncil, bir kitap getirmediğini
savunmaktadır.
Gerçek İncil; İsa’nın İncili Yazılamadı :
İsa’nın İncili onun yaşadığı dönemde yazıya geçirilemedi. O’nun İncili yazılı bir metin olarak elimizde mevcut değildir.
Alman katolik Prof. Hans Küng:
“Şaşırtıcı bir şekilde İsa’nın bizzat kendisi yazılı bir söz bırakmadı
ve kendi sözlerinin yeniden doğru bir şekilde üretilmesini güvene almak
için hiçbir şey yapmadı” (On Being Christian, s151)
İncil Yazarları İncili Nasıl Yazdı ?
İsa’nın İncili, onun sağlığında yazıya geçirilemediği (İsa, MS 30-33
yıllarında İncili tebliğ etmiştir) ve ölümünden 37 yıl sonra bugün
elimizdeki İncillerin yazılmaya başlandığına (Markos İncili, MS 70de
yazıldı) göre, İncil yazarları İncili nasıl yazmışlardır?
Kilisenin tezi: “Kutsal Ruhun ilhamı, tanrının esini ve gözetimi ile
tanrının istediği şeyleri tamamen doğru bir şekilde İncilleri
yazmışlardır”.
Katolik Saint Antuan Kilisesi şunları söyler:
“Kitab-ı Mukaddesin metni, Tanrı’nın esiniyle yazılmıştır. Temel yazarı
tanrıdır. Kitabı Mukaddes’in yazarları, yalnız Tanrı’nın yazılmasını
istediği şeyleri yazmışlardır…Bunun için konuşan ve mesaj veren
tanrıdır. Kutsal yazarlar ise bu mesajı dile getirenlerdir.” (II.
Vatikan Konsili, Dei Verbum n.11,a)
Kilise :
1. Kitabı Mukaddesin (İnciller) gerçek-doğru bir şekilde tarihi olayları naklettiğini
2. Bu kitapların, Tanrı tarafından esinlenmiş yazarlar tarafından
yazıldığına göre, aslında yazarının Tanrı olduğunu savunur. (Saint
Antuan Kilisesi, Kitabı Mukaddes’in ABC’si, s38-40)
Vatikan yetkilisi ABD’li katolik papaz Prof. Thomas Michel : “Hristiyan
inancına göre Kutsal Kitap (İnciller) tanrı tarafından insanoğlu bir
alet gibi kullanılarak yazılmıştır. Yani, kutsal kitabın bir tanrısal,
bir de insani yönü vardır. Diğer bir deyişle Hristiyan inancından Kutsal
Kitab’ın yazarı Kutsal Ruh’tan gelen ilham ile Tanrı’nın kendisidir.
Tanrı, insan yazarları yazmaya teşvik eden, ifşa etmek (açıklamak)
istediğini ve yalnızca bunu yazacak şekilde onlara yardımcı olur.”
(Hristiyan Tanrıbilimine Giriş, s15-16)
Montgomery Watt :
“Hristiyanlar, tüm İncil parçalarını bizzat Tanrının vahyinden bir parça
olarak telakki ederler. Ancak kitapların peygamber dışındaki
yazarlarından “vahiy aldıklarını” değil de “ilham edildiklerini” yani
yazılarında Tanrının Ruhu Ruhul Kudüs tarafından yönlendirilmiş
olduklarını söyleme eğilimi gösterirler” (Günümüzde İslam ve
Hristiyanlık, İz Yayıncılık, s94-95)
Prof.Thomas Michel, hristiyanların kutsal kitabı, Tanrı’nın insan
yazarlara satır satır yazdırdığını savunmadıklarını ama Tanrı tarafından
ilham edildiğini savunduklarını söyler. (Hristiyan Tanrı Bilimine
Giriş, s15-17)
Yukarıdaki Kilise Tezini özetlersek ;
1. Yeni Ahit (İnciller) hem tanrı, hem de insan (yazarları) tarafından, birlikte ilham ile yazılmıştır.
2. Tanrı, İncil yazarlarını seçmiş, onlara neyi yazacağını ilham
etmiş ama yazarlar kendi kelimelerine ve uslüplarına göre yazmışlardır.
3. Yeni Ahit kesinlikle Tanrı’nın izni ve ilhamı ile “doğru”
olarak kaleme alınmıştır. İnsanlar yazsa da, aslında gerçek yazarı
Tanrı’dır.
Oysa kilisenin iddia ettiğinin aksine (Kilise : Yeni Ahit, Tanrı
tarafından insan yazarlara kesinlikle doğru olarak ilhamla yazdırmıştır
der) hristiyanlar yeni Ahit’e göre 2 gruba bölünmüştür.
Bu iki grubu İngiliz Yeni Ahit Profesörü Howard Marshall, özetle şunları
şöyle anlatır: Hristiyanların bir bölümü, kitabı mukaddesin yanılmaz
yani hatasız olduğunu savunur.
İkinci grup hristiyanlar ise, kitabı mukaddesin tanrı sözünü de ihtiva
etse bile hatalar ve çelişkiler de içerdiğine inanır. (Biblical
İnspiration, s49-51)
Amerikalı hristiyan Prof. Robert C. Danten ise şunları söyler: “Kitabı
mukaddeste öylesine çok şey vardır ki, bu görüşe (Kilise’nin İncillerin
Tanrı tarafından ilhamla hatasız yazdırıldığı görüşü) tutunmayı
zorlaştırmaktadır. Kitabı Mukaddes’te çelişkiler, gerçekler hakkında
hatalar ve açık bir şekilde insan kaynaklı fikirler vardır.” (The Holy
Scriptures, s10-11)
Kilisenin “Ahdi Atik (İnciller) tanrı tarafından ilhamla doğru bir
şekilde yazarlarına yazdırılmıştır” tezinin çürüklüğüne bir örnek
verelim:
Luka İnciline göre Hz. İsa, kendisini haçta idam edenler için Tanrıdan af dilemiştir:
“İsa, baba onları bağışla dedi” (Luka 23:34)
a. The New American Catholic Bible, Luka İncilindeki 34. Ayetteki
bu pasajın en eski diğer nüshalarda olmadığını söyler. Yani tefsir
kitabı bu ayet düzmece olabilir diyor.
b. İngiliz kilise papazı Dr. Leslie D. Weatherhead, Luka 23:34.
Ayetin Hz. İsa tarafından söylenmiş olmasının imkansız olduğunu savunur.
Delili ise şudur ; Çünkü Matta 25:41-43. Ayetlerde İsa, dünya hayatında kendisine ekmek vermeyenlere lanet etmiş ve kızmıştır.
“Ey lanetliler, çekilin önümden ! İblis ile onun melekleri için
hazırlanmış sönmez ateşe yollanın. Çünkü acıkmıştım, bana yemek
vermediniz” (Matta 25:41-43)
Dr. Leslie D. Weatherhead :
“Bu her iki cümle birden aynı dudaktan (İsa’nın ağzından) çıkmış olamaz.
Bunu (Luka 23:24 ayeti) hiçbir ihtimalle söylemiş olamaz. Ve ilim
adamları da bizi haklı çıkarmaktadır. Ya o cümle yanlış rapor edilmiştir
veya yanlış anlaşılmıştır veya rapor eden (yazan) kendi peşin hükmüyle
veya kompleksi ile onun fikirlerini tahrif etmiştir” (The Christian
Agnostic, s96-97) (s35, “ac” dipnotu)
Prof. Howard Marshall, Yeni Ahit’teki ayetlerin birçok kelimesinin
orjinal mi tahrif edilmiş mi olduğunun kesin olarak belirlenmediğini
belirtir ve : “Tanrı bize kusursuz biçimde, net şekilde anlaşılan bir
Kitabı Mukaddes vermemiştir” der. (The Holy Scriptures, s67)
Prof. Howard Marshall, yukarıdaki kitabında bir de örnek verir : Yuhanna
1:18 ayette Hz. İsa için, eski Yuhanna İncili nüshalarında
(metinlerinde) iki farklı ifade geçmektedir.
a. Kimi eski metinlerde : “Monogenes theos” : “Biricik oğul tanrı” şeklinde
b. Diğer eski metinlerde : “Mono gene huiou” : “Biricik oğul” şeklinde yazılıdır. (The Holy Scriptures, s67)
“Bu çok önemli bir fark değildir” denilemez. Çünkü bir ifade onu ‘tanrı’, diğer bir ifade ‘oğul’ olarak niteliyor.
Ayrıca Eski Ahid’ın (Tevrat) İbranicesinde “Oğul” sıfatı, “tanrının
sevgili, yakın kulu” anlamında mecazen diğer peygamberler için de
kullanılmaktadır.
Kanon :
Kilise tarafından, Kitabı Mukaddes’e : “Tanrı tarafından ilham edilmiş,
otantik, gerçek, kutsal” anlmında kanon adı verilmiştir.
Ancak, Katolik, Protestan ve Ortodoks kiliselerin, kutsal kitaplardan
oluşan Kanon’u farklıdır. Her bir kilise, diğer kiliselerin kanon ilan
ettiği kitaplardan bazılarını apokrif (uydurma, sahte) saymaktadır.
Kanon (Kutsal Kitap Listesi) Hangi Kitapları Kapsamaktadır ?
Trento Konsili 8 Nisan 1546’da Kitab-ı Mukaddesteki tüm kitapların ilham edildiğini yani kanon olduğunu ilan etmiştir.
Trento konsili, Kitabı Mukaddes’in 66 kitabı tartışmaksızın kabul
ederken, 6 kitabın doğru olup olmadığını tartıştıktan sonra 72 kitabı
birden kanon ilan etti. (Buradaki kutsal ilan edilen kitap, Kitabı
Mukaddesin içindeki kitapçıklardır)
Protestanlar ise bu tartışılan 6 kitabı sahte ilan etti. (Bu kitaplara
Deuterokanonik; ikinci kanon, sonradan kanon ilan edilmiş denir) (Kitabı
Mukaddes’in ABC’si s35)
Zaten Türkiye’de yayınlanan, Kitabı Mukaddes şirketine ait bir Kitabı
Mukaddes’i alıp kitap listesindeki kitapları sayarsanız içinde 66
kitabın olduğunu görürsünüz. (Eski Ahit (39 kitap) + Yeni Ahit (27
kitap) : 66 kitap
Peki, Trento konsilince 72 kitap kanon (kutsal, doğru) ilan edilmişken, bugünkü Kitabı Mukaddeslere alınmayan 6 kitap nerede ?
Bu 6 kitabı, 12 bölüm şeklinde, Kitabı Mukaddes şirketi, “Kitabı
Mukaddes’in Deuterokanonik (Apokrif) kitapları” adlı tek bir kitap
halinde satmaktadır.
Yani bu Kitabı Mukaddes şirketi de bu 6 kitabın hem sonradan kanon (doğru) hem de uydurma (apokrif) olduğunu kabul etmektedir.
Protestanlarca apokrif kabul edilen 6 kitap, bu kitapta 12 bölüm halindedir ve isimleri şunlardır.
Katoliklerin kanon (doğru), protestanların apokrif (uydurma) kabul ettiği kitaplar:
1. Tobi
2.Yudit
3. Ester
4. Süleyman Bilgeliği
5. Sirak
6. Baruh
7. Yeramya’nın Mektubu
8. Üç Genç Adamın şarkısı
9. Suzan
10. Bel ve Ejderha
11. I. Makkabeler
12. II. Makkabeler
İncildeki Tahrifatlar
Halkımızın “İncil” diye bildiği Yeni Ahit, 27 kitapçıktan oluşan kitaplar toplamıdır.
Hz. İsa dünyada iken ne 4 İncili ne de diğer 23 kitabı ne yazmış ne de
yazdırmıştır. Fakat o dünyadan ayrıldıktan sonra (MS 33) bu kitaplar
muhtelif zamanlarda kim oldukları bilinmeyen yazarlarca yazılmışlardır.
Birçok defa düzeltilip yeniden yazılmışlar ve son şeklini almışlardır.
Daha sonra kilise babaları, yüzlerce kitap arasından bu 27’sini seçip
kanon (kutsal, resmi, doğru) ilan etmişlerdir.
Kilisenin Incil Yazarları Hakkındaki İddiası Nedir?
1. Matta İncili : Hz.İsa’nın 12 Havarisinden biri olan Matta yazdı.
2. Yuhanna İncili : Hz.İsa 12 Havarisinden biri olan Yuhanna yazdı.
3. Markos İncili : Havari Petrus’un asistanı Markos yazdı.
4. Luka İncili : 13. Havari Pavlos’un “sevgili doktor” dediği Havarilerin arkadaşı Luka yazmıştır. (s15-17)
Elçilerin İşleri : Luka yazmıştır.
Romalılara Mektuptan Filimon’a Mektuba kadar 13. Havari Pavlos yazmıştır.
İbaranilere Mektup : Kilise 17. Asra kadar Pavlos derken şu an “Yazarı belli değil” diyor.
Yakub’un mektubu : Havari Yakup yazmıştır.
Petrus’un 1. ve 2. Mektubu : Havari Petrus yazmıştır.
Yuhanna’nın 1., 2., ve 3. Mektubu : Havari Yuhanna yazmıştır.
Yahuda’nın Mektubu : Yazarı belli değildir.
Vahiy kitabı : Havari Yuhanna yazmıştır.
Oysa ilmi bulgulara göre bu kitaplar yukarıdaki havarilerce (Matta,
Yuhanna, Petrus) ya da isnat edilen diğer yazarlarca yazılmamıştır.
Örneğin 1. ve 2. Petrus mektupları’nın Havari Petrus tarafından değil,
takma ad altında yazılmış düzme yazılan (Pseudonymous works) olduğu
kanıtlanmıştır.
Pseudonymous Works (Sahte İsim Altında Yazılmış Yazılar) Nedir ?
Bu deyim sahte isim adı altından yazı yazmak demektir. Yani, kimliği
bilinmeyen bir kişi bu yazıları yazmakta ve örneğin “Havari Petrus”
yazdı gibi göstermektedir. Yeni Ahit’te (İncil) uydurma mektuplar
çoktur.
İncil’de (Yeni Ahit) Uydurma Mektuplar :
· İbranilere Mektup :
17. Asra kadar kilise, bu mektubu Havari Pavlos’un yazdığını söylerken,
17. Asırdan sonra bu mektubun Havari Pavlos adı altında uydurulduğu
ortaya çıkmıştır.
“Uzun zamandır, Pavlos’un yazmış olduğu düşünülen İbraniler Mektubu
şimdi sonraki bir öğrencinin çalışması olarak tanınmaktadır.” (The New
American Catholic Bible, s25 )
· Petrus’un 1. ve 2. Mektubu :
Takma ad altında yazılmış düzme yazılardır.
Havari Yuhanna’nın yazdığı iddia edilen şu kitaplar da bugün düzme yazılar (pseudonymous work) olarak kabul edilmektedir.
· Yuhanna İncili
1.Yuhanna Mektubu
2. Yuhanna Mektubu
3. Yuhanna Mektubu
Esinlenme (vahiy) kitabı (Biblical theology s 281, Prof. Breuard S. Childs; The New Anerican Catholic Bible)
Bu kitapları kimin, ne zaman yazdığı bilinmiyor.
· 1. ve 2. Timoteos Mektupları ve Titus’a Mektup
Bu mektuplar da Pavlos adına uydurulmuştur.
“19.yy da bu mektupları Pavlos’a isnat edilmesi sorgulanmaktadır.
Biilginlerin çoğu bu mektuplardaki kelimelerin ve uslübun, kilise
organizasyonu kavramının ve teolojik ifadelerin Pavlos’a ait olmadığına
ikna olmuşlardır”. (The New American Catholic Bible; s1359)
Bu mektupların Pavlos adına uydurulduğu konusunda ayrıca şu kaynaklara
bakınız : The Origins of Christiany sf 13, The Encyclopedia of Religion,
Paul the apostle maddesi.
Prof. Bruce D. Rahtjen :
“Yeni Ahid, ilim adamları arasındaki genel konsensüse göre Pavlos,
Romalılar’I, 1. ve 2. Korintlileri, Galatyalıları, Filipilileri, 1.
Selaniklileri ve Filemon’a Mektubu yazmıştır.”
2. Selaniklileri, Kolosilileri ve Efeslileri kimin yazdığı hakkında bir hayli anlaşmazlık vardır.
İlim adamlarının çoğunluğuna göre 1. ve 2. Timoti, Titus ve İbranilere
Mektup, Pavlos’un ölümünden çok sonra yazılmıştır” (Biblical Truth and
Modern Man, s41)
Papaz vaiz Halley, tefsir kitabında bu uydurma mektuplara tepki göstermektedir:
“Eğer ki onlar Pavlos’un gerçek yazılarıysa, vicdan sahibi bir insan
nasıl olur da, onlara tanrı sözünün bir parçası olarak itibar edebilir.”
(Halleys Bible Commentary, s631)
Vaiz Halley’in dediği gibi yazarı belli olmayan bu kitaplar nasıl tanrı sözü olabilir?
Kilisenin resmen onayladığı The New American Catholic Bible adlı tefsir kitabı, bu uydurma mektuplar hakkında şunları söyler :
“Modern fikir birliği, mektubun Pavlos tarafından yazılmadığı
yolundadır. Yazarın kim olduğu konusunda ise yaygın bir uzlaşma yoktur.”
· Yuhanna’nın ikinci mektubu :
“Her ne kadar geleneksel olarak havari Yuhanna’ya isnat edilmiş olsalar
da bu mektuplar, muhtemelen bir öğrenci veya bir elçinin katibi
tarafından yazılmışlardır.”
· Yahuda’nın Mektubu :
“Bugün pek çok yorumcu, Yahuda’yı 1. Yüzyılın sonunda ve hatta daha
ileri bir tarihe ait bir takma ad altında yazılmış, sahte belge olarak
kabul etmektedir.”
· Esinlenme (vahiy) kitabı :
“Gerçekten de kelime haznesi, gramer ve üslup, kitabın şu anki haliyle,
dördüncü İncili (Yuhanna İncili) üreten aynı şahısa ait olabileceği
kuşku kılmaktadır”.
· 1.Petrus Mektubu :
“Yazar, Petrus’un Roma’da hristiyanlığın Filistin kökleriyle onun
gentile dünyada gelişmesi arasında bir köprü olarak hizmet eden bir
öğrencisi olabilir”
· 2.Petrus Mektubu :
“Modern bilim adamları arasında, 2. Petrus’un takma adı altında yazılmış bir çalışma olduğuna dair yaygın bir uzlaşma vardır”
Parosia (İsa’nın 2. Defa Dünyaya Dönüşü) Nedir?
2.Petrus Mektubu’nun yazılış amacı ilginçtir. Hz. İsa dönemindeki ilk
nesil hristiyanlar, Hz. İsa’nın kendi çağları içinde tekrar dünyaya
geleceğine inanmışlardı.
Yuhanna İncili, Hz. İsa’nın sevdiği bir öğrencisinin vefat etmesinden önce İsa’nın geleceğini vadetmişti.
Petrus da dönüp İsa’nın sevdiği şakirdi ardınca gelmekte gördü, o şakirt
ki, akşam yemeğinde İsa’nın göğsüne dayanıp da: “Ya Rab, seni ele
verecek kimdir?” demişti. Petrus bunu görüp İsa’ya dedi: “Eğer ben
gelinciye kadar onun durmasını istersem bundan sana ne? Sen benim
ardımca gel. Böylece O şakirt ölmeyecektir”, sözü kardeşler arasında
çıktı. Fakat İsa ona “ölmeyecektir” dememişti. Ancak “Eğer ben gelinceye
kadar onun durmasını istersem bundan sana ne” demiştir. Bu şeylere
şehadet eden ve bu şeyleri yazan şakirt budur ve biliriz ki onun
şehadeti doğrudur. (Yuhanna 21: 20-24)
Oysa o öğrenci ölmüş ama Hz. İsa gelmemiştir. Demek ki Yuhanna İncilindeki iddia uydurmaydı.
Matta İnciline göre, havariler tüm İsrail köylerini dolaşmadan önce Hz. İsa 2. defa dünyaya gelecekti.
Fakat size bu şehirde eza ettikleri zaman ötekine kaçın; çünkü doğrusu
size derim: İnsanoğlu gelinceye kadar, siz İsrail’in şehirlerini
dolaşmayı bitirmeyeceksiniz. (Matta 10:23)
Oysa İsa 2. kez hiç dönmedi.
İsa dönmeyince İsa hakkında bu iki söz yalan çıkmasın diye kim olduğu
bilinmeyen bir yazar 2. Petrus mektubunu yazdı ve İsanın gelmeyişini
izah etti.
Evvela şunu bilirsiniz ki son günlerde alaycılar kendi arzularına göre
yürüyerek ve Onun zuhurunun vaadi nerededir? çünkü babaların uydukları
günden beri herşey hilkatin başlangıcından olduğu gibi kalıyor diyerek
alay ederek geleceklerdir. (2.Petrus mektubu : 3; 3-4 )
Fakat ey sevgililer şu bir şeyi unutmayın ki Rabbin indinde bir gün bin
yıl ve bin yıl bir gün gibidir. Bazılarının gecikmek zannettikleri gibi
Rab vaadi hakkında gecikmez, fakat bazılarının helak olmalarını
istemeyerek ancak bütün insanlar tövbeye dönsünler diye sizin hakkınızda
tahammül ediyor. (2.Petrus mektubu : 3; 8-9 )
Yine İncillerde İsa’nın 2. kez geleceği günün belli olmadığına dair
ayetler vardır ve bunlar öbür ayetlerle (Matta 10:23, Yuhanna 21:20-24)
çelişmektedir.
Fakat o gün ve saat hakkında ne göklerin melekleri ne de Oğul, yalnız Babadan başka kimse bir şey bilmez (Matta 24 :36)
Fakat o gün yahut o saat hakkında ne gökteki melekler ne de Oğul, Babadan başka kimse birşey bilmez. (Markos 13:32)
Dört İnciller :
Kilise, 4 İncilin Kutsal Ruhun ilhamı ile, 2 havari (Matta, Yuhanna) ve
Havarilerin 2 arkadaşı (Markos, Luka) tarafından doğru olarak
yazıldığını savunur.
Yeni Ahit profesörü Amerikalı Prof. Rev. Keith F. Nickle şunları söylüyor :
“Bilginlerimiz şimdi 4 İncili anonim (yazarı bilinmeyen) ürünler olarak
kabul etmektedir. Biz yazarların geleneksel kimliklerinin doğruluğundan
kuşkulanılması için (İncil metninde) gittikçe fazlalaşan oranda önemli
dahili sebepler bulmaktayız" (The Synoptic Gospels, s184)
MS 70 veya 80’li yıllarda kimliğini bilmediğimiz birçok gentile
hristiyan mektup yazdı. MS 100 yıllarında, kilise babaları (Pantaenus,
Klement, Origen, Evsebus) bu yazarı belirsiz mektupların havari
Petrus’a, havari Pavlos’a ait olduğunu kabul ettiler. Daha sonra da bu
mektuplar doğru kabul edilip Kanon’a dahil edildi.
İsa’nın Yaşadığı Dönem :
İsa’nın yaşadığı dönemde Suriye, Mısır, İran ve Mezopotamya’da geniş bir
yahudi nüfusu yaşıyordu. Yahudiler, Hz.Musa gibi kendilerini toparlayıp
muzaffer kılacak bir mesih (peygamber) bekliyorlardı.
Hz.İsa tebliğe başladığında, hahamlar museviliği halkın uygulayamayacağı kadar teferruata boğmuşlardı. (Süryani Tarihi, s39)
Örneğin “Cumartesi günü tavuğun yumurtladığı yumurta helal midir, haram
mıdır?” gibi konuları tartışıyorlardı. (Mevcut Kaynaklara göre
Hristiyanlık, Prof.Suat Yıldırım, s76)
Hz.İsa bir İbrani (Yahudi) olarak doğdu ve bir İbrani olarak yaşadı. (Mevcut Kaynaklara göre Hristiyanlık, s241)
Filistindeki Yahudilere tebliğ yaptı. Tanrının melekutunun (ahiretin)
yakın olduğunu söyledi ve tebliğ ettiği İnciline inanılmasını istedi.
İsa Niye 12 Havari Edindi?
İsrailoğulları 12 kabile olduğundan İsrailoğullarına tebliğ etmeleri için her bir kabilesini temsilen 12 havari seçti.
Hz. İsa ve Havariler Tevrata Uymuştur :
En eski İncil kaynaklarına göre İsa ve havarileri Tevrata uydular ve onu
uyguladılar, sünnet oldular, yahudi ibadethanesi olan Havra’da
(Sinagog) ibadet ettiler, domuz eti yemediler.
Her gün birlikte mabede devam edip evde ekmek kırarak sevinçle ve yürek sadeliğiyle yemek yiyorlardı. (Resullerin İşleri, 2:46)
Petrus ile Yuhanna dua vakti olan dokuzuncu saatte mabede çıkıyorlardı. (Resullerin İşleri, 3:1)
Tevratı yok etmeye değil, ona uymaya geldiğini ilan etmiştir.
Sanmayın ki ben şeriati yahut peygamberleri yıkmaya geldim, ben yıkmaya değil, fakat tamam etmeye geldim. (Matta 5:17)
Söz gelimi Tevratta emredilen adak hükümlerini uygulamış ve çevresindekilere emretmiştir.
Ve İsa ona dedi: Sakın kimseye söyleme, ancak git, kendini kahine göster
ve onlara şehadet için Musa’nın emrettiği takdimeyi arzet. (Matta 8:4)
Oysa bugünkü Hristiyanlar Tevrata uymamaktadır. Sünnet olmazlar, domuz
yerler, faiz alırlar, kilisede ve evlerde ‘idol’, ‘ikon’ adı verilen İsa
heykellerine, resimlerine dua edip tapınırlar. (Oysa bu tapınma
Tevratta şirktir)
ELİMİZDEKİ “Kitabına uydurulmuş” İNCİLİN YAZARLARI KİM?
Bülent Şahin
Bu soruyu sormak elbette her inanlının hakkı. Peki isterseniz bu soruya
İncilin Çevirmenlerinin verdikleri cevaplara gözatalım.Aşağıdaki
açıklamalar KAYA BASIM YAYIN DAĞITIM’ın bastığı İncilin Çağdaş Türkçe
Çevirisinden alınmıştır. Haydi okuyalım;
MARKOS ÖNSÖZÜNDEN
“Eldeki kanıtlar, Markos'un bu kitabı İtalya'da yazdığını gösteriyor. O
sırada Pavlus ve Petrus Müjde'yi Roma'da yaymakla meşguller. Bu da İ.S.
50'li yılların sonlarına ya da 60'lı yıllara rastlıyor. Markos'un Yahudi
geleneklerini açıklama ihtiyacını duyması da (7:3-4; 15:42-3) kitabın
İtalya'da yazıldığı varsayımına uygun düşüyor.” SF.76
LUKA ÖNSÖZÜNDEN
Kitabın amacı: Luka, daha kitabın başında amacının, İsa'nın yaşamını
doğru ve ayrıntılı bir biçimde anlatmak olduğunu açık seçik ortaya
koyuyor (bölüm 1:1-4). Luka, Elçilerin İşleri kitabında da Müjde'nin o
çağda bilinen dünyanın merkezi durumundaki Roma'ya kadar nasıl
yayıldığını anlatır. O devirde yazarların, yapıtlarını ileri gelen
kişilere adamaları bir gelenek haline gelmişti. Nitekim Luka da her iki
kitabı, adı Teofilos - yani `Tanrı'yı seven' anlamında - olan bir kişiye
hitaben kaleme almıştır. Kuşkusuz Luka bu adamın kişiliğinde geniş bir
kitleye seslenmeyi amaçlamıştır.sf.124
YUHANNA
Kitabın özelliği: Bu kitabın yazarı, «İsa'nın sevdiği öğrenci»dir
(21:20-24). İreneyus gibi elçilerden sonra gelen ilk inanlı yazarlar, bu
kitabı Elçi Yuhanna'nın yazdığını belirtirler.SF.199
ELÇİLERİN İŞLERİ
bu kitabın yazarı da kendini doğrudan bize tanıtmıyor.Sf.254 YAZARI BİLİNMİYOR.
ROMALILARA MEKTUB
Elçi Pavlus bu mektubu Kudüs'e yaptığı bir yolculuk sırasında yazmıştır. Sf.325 YAZARI PAVLUS
1.KORİNTLİLERE MEKTUP
Bu mektubu, Makedonya'ya2 gitmek üzere Efes'ten ayrılmadan önce, İ.S. 55
yılları dolayında yazdı. Korint'i bir kez daha ziyaret etmeyi
tasarlıyordu (16:2-7). Bu mektuptan önce Korintlilerle yazışmıştı (5:9).
Onlar da ona bazı sorular sormuşlardı (7:1). Pavlus, bu mektubu kaleme
almadan önce Korint'ten gelen ziyaretçiler ona üzücü haberler getirmişti
(1:11; 16:17-18).SF.353 YAZARI PAVLUS
2.KORİNTLİLERE
Genel bakış: Pavlus'un Korintlilere yazdığı birinci mektuptan sonra
neler olup bittiğini ayrıntılarıyla bilmiyoruz. Yalnızca ikinci
mektuba bakarak durumu anlamaya çalışıyoruz.SF.382 YAZARI PAVLUS
GALATYALILARA
Genel bakış: Pavlus bu mektubu Galatya'da (bugünkü İç Anadolu)
kuruluşuna ön ayak olduğu inanlı topluluklarına yazdı.SF.399 YAZARI
PAVLUS
EFESLİLERE
Genel bakış: Efeslilere Mektup, Pavlus'un hapishaneden yazdığı birkaç mektuptan biridir (4:1; 6:20).SF.410 YAZARI PAVLUS
FİLİPİLİLERE
Pavlus, ikinci yolculuğu sırasında burada bir inanlılar topluluğu
oluşturmuştu (Elç.16:12-40). Bu mektubu hapishaneden yazıyor, büyük
olasılıkla Roma'da tutukluyken (1:13, 4:22). Bu varsayımla yola çıkarsak
mektubun yazılış tarihi İ.S. 61 yıllarına rastlar.SF.424 YAZARI PAVLUS
KOLESİLELİLERE
Pavlus, bundan sonra Tihikus ve Onesimus'u bu mektupla birlikte
Kolose'ye gönderir (bkz. Filimun'a Giriş). Tihikus'un görevi, Pavlus'la
ilgili haberleri iletmek ve Kolose'deki inanlıları yüreklendirmektir
(4:7-9).SF.433 YAZARI PAVLUS
1.SELANİKLİLERE
Genel bakış: Pavlus Müjde'yi yaymak için yaptığı ikinci yolculukta
Avrupa'ya da geçti; bu arada Selanik kentine uğradı (Elç.17:1-9). Tuna
Nehri'nden başlayıp güneye uzanan ana kara yolunun Roma'dan doğuya
uzanan ana yolla kesiştiği noktada bulunan bu işlek liman kenti, Roma
İmparatorluğu sınırları içinde kalan Makedonya eyaletinin de
başkentiydi. Pavlus'un Selanik ziyareti oldukça kısa sürdü.SF.440 YAZARI
PAVLUS
2. SELANİKLİLERE
Anlaşılan Pavlus, Selanikli inanlıların aklını hâlâ kurcalayan iki
konuya ilişkin haberler almış bulunuyor. Konuların ilki, çalışmak;
ikincisiyse, gelecekteki olaylardır. Rab'bin gününün geldiğini ileri
süren birilerinin, sözde Pavlus'tan gelen sahte bir mektubu da buna
kanıt olarak gösterip Selaniklilerin aklını çeldiği anlaşılıyor
(2:1-3).SF.449 YAZARI PAVLUS
1. VE 2. TİMOTEUSA MEKTUPLAR
Pavlus ve Timoteyus: 1. ve 2. Timoteyus mektuplarının başında ifade
edildiği gibi, her iki mektup da elçi Pavlus tarafından, genç çömezi
Timoteyus'a yazılmıştır.SF.453 YAZARI PAVLUS
TİTUS'A MEKTUP
Genel bakış: Grek asıllı olan Titus, uzun süre Pavlus'la çok yakın bir işbirliği yapmıştır (1:4, 2Ko.8:23).SF.471 YAZARI PAVLUS
FİLİMUN'A MEKTUP
Pavlus bu mektubu Filimun, Afiya, Arkipus ve Filimun'un evinde
toplanan imanlılara yazmakla birlikte, seslenmek istediği esas kişi,
büyük olasılıkla Kolose'deki topluluğun önderlerinden biri olan
Filimun'dur. Pavlus ondan övgüyle söz ediyor (4-7), onu «sevgili
emektaşımız» diye adlandırıyor ve hapisten salıverildikten sonra onun
yanına gitmeyi umuyor (22).SF.471 YAZARI PAVLUS
İBRANİLERE MEKTUP
Genel Bakış: Yazar, ne kendi kimliğini, ne de mektubu kime yazdığını
açıklıyor. Böylece işimiz, metinde verilen ipuçlarından bazı sonuçlar
çıkarmaya kalıyor. Yazarın kendisi, İsa'nın on iki elçisi arasında yer
almaz; ama İsa'nın öğretilerini ilk izleyicilerinden duymuştur
(2:2-3).SF.477 YAZARI BELLİ DEĞİL!
YAKUP'UN MEKTUBU
Genel bakış: Pavlus'un mektuplarına oranla bu mektup bize ne zaman,
niçin ve kimin tarafından yazıldığına dair daha az bilgi veriyor. Yazar
kendisini kısaca, «Tanrı'nın ve Rab İsa Mesih'in kulu ben Yakup» diye
tanıtıyor (1:1).SF.477 YAZARI BELLİ DEĞİL!
PETRUS'UN BİRİNCİ VE İKİNCİ MEKTUBUNA GİRİŞ
Genel bakış: Elçi Petrus bu mektubu Anadolu'ya dağılmış inanlılara yazdı.SF.510 YAZARI PETRUS
YUHANNA'NIN BİRİNCİ VE İKİNCİ MEKTUBUNA GİRİŞ
Genel bakış: Mektup, yazarının kimliğini açıklamıyor... Mektubun ne
zaman ve kime yazıldığını tam bilmiyoruz.SF.527 YAZARI BELLİ DEĞİL!
YUHANNA'NIN ÜÇÜNCÜ MEKTUBUNA Giriş
Genel bakış : Mektubun Elçi Yuhanna tarafından yazıldığını kabul edebiliriz.SF.538 YAZARI BELLİ DEĞİL!
YAHUDA'NIN MEKTUBUNA GİRİŞ
Genel bakış: Bu mektup, «Yakup'un kardeşi Yahuda» (1) tarafından
yazılmıştır. Elçi Yakup'un erken gelen ölümünden sonra (Elç.12:12) bu
şekilde tanımlanacak kadar iyi tanınan tek bir Yakup vardı; o da «Rab
İsa'nın kardeşi» (Gal.1:19) ve Kudüs'teki inanlılar topluluğunun önde
gelenlerinden (bkz. Elç.15) biri olup «Yakup» mektubunu yazan kişidir.
İşte bu mektubun yazarı, İsa'nın üvey kardeşi Yahuda'dır (Mat.13:55;
Mar.6:3; Elç.1:14).SF.540
ESİNLEME'YE GİRİŞ
Kitabın özelliği: Esinleme, Yuhanna'nın görümlerinden oluşuyor. Yuhanna
kendini «sıkıntıda, Tanrısal egemenlikte ve sabırda ortağınız ve
kardeşiniz» (1:9) diye tanıtır. Bu Yuhanna ile Elçi Yuhanna'nın aynı
kişi olduğu kabul edilir.SF.543 YAZARI BELLİ DEĞİL!
SONUÇ:
Tarihsel olarak sadece rivayetlerin ölçü alınmasıyla oluşturulmuş olan
İncil, bir kutsal metin den çok Hz. İsa’nın biyografisi ve İsa sonrası
oluşturulan bir dizi faaliyetlerin dökümü durumundadır. İslam Tıpkı
Muhammed’in biyografistleri Buhari ya da Müslim gibi. Hatta Tanrı sözü
olduğu iddia edilen bu metinlerin bazılarının yazarları nerede ve ne
zaman yazıldıkları bile belli değildir. Kesinlik yerine zan taşıyan
bilgilere dayanır