Hıristiyanlıkta
misyonerlikle ilgili referanslar eldeki mevcut İncillerde İsa’ya
atfedilen çeşitli ifadelere dayandırılır. Yeni Ahit’te yer alan ve
Sinoptik İnciller olarak adlandırılan ilk üç İncil’de, çarmıh hadisesi
öncesi İsa’nın, mesajını, öncelikle içinde yaşadığı İsrailoğulları
arasında yaymayı hedeflediği anlatılır. Örneğin İsa, Matta İnciline göre
“Ben yalnız İsrail halkının kaybolmuş koyunlarına gönderildim”3 der.
Ayrıca İsa, talebelerinin de kendilerine öğrettiği mesajı İsrail halkı
arasında yaymalarını ister: “İsa, onikileri şu buyrukla halkın arasına
gönderdi: ‘Diğer uluslara ait yerlere gitmeyin. Samiriyelilere ait
kentlerin de hiçbirine uğramayın. Bunun yerine, İsrail halkının
kaybolmuş koyunlarına gidin. Gittiğiniz her yerde göklerin egemenliğinin
yaklaştığını duyurun’.”4 Böylelikle ikişerli gruplar halinde İsa’nın
talebeleri, İsa’nın kendilerine öğrettiği mesajı/öğretiyi yayarak köy
köy dolaşmaya başladılar.5 Diğer taraftan, İsa’nın çarmıhta ölüp
gömüldüğüne ve üç gün sonra tekrar dirilip bir müddet talebeleri
arasında yaşadığına inanan ve İncillerinde bunu dile getiren İncil
yazarları, mezardan dirilişi sonrası İsa’nın talebelerine yaptığı son
konuşmasında, yalnızca İsrail halkına değil tüm uluslara gitmelerini ve
onları dine çağırmalarını söylediğini naklederler. Örneğin Matta
İnciline göre İsa, Galilee’de onbir öğrencisine “gidin, bütün ulusları
öğrencilerim olarak yetiştirin. Onları Baba, Oğul ve Kutsal Ruh’un
adıyla vaftiz edin. Size buyurduğum her şeye uymayı onlara öğretin”6
der. Benzer ifadeler diğer Sinoptik İncil metinlerinde de
bulunmaktadır7. Burada dikkati çeken hususlardan birisi, kendi normal
yaşamında İsa’nın davetine konu/muhatap olarak İsrail halkını seçerken,
çarmıh hadisesi sonrası bütün uluslara yönelmesidir. Bir diğer dikkat
çekici şey ise, çarmıh öncesi yaşamında, talebelerinden insanlara gidip
mesajı bildirmelerini isteyen İsa’nın çarmıh sonrası konuşmasında
onlardan -Matta’da ifade edildiği gibi-, diğer insanları öğrencileri
olarak yetiştirmelerini, Baba, Oğul ve Kutsal Ruh adına vaftiz
etmelerini istemesidir. İncillerin bu yaklaşımında, açıkça, mesajın
insanlara iletilmesine yönelik yaklaşımlardaki bir gelişim
görülmektedir. Bu da bize, ilk cemaatin, inanmayan diğer insanlara
yönelik faaliyetlerinde, daha çok onlara kendi inançlarını anlatma ve
kendilerini ifade etme amacı güderken, sonraki dönem cemaatlerinin ise
diğer insanları kendi dinlerine döndürme hedefi taşıdıklarını
anlatmaktadır.Peki İncillerde yer alan bu ifadeler, Miladi takvimin
başlarında Galile bölgesinde yaşayan ve günümüz çağdaş bilim adamlarınca
“tarihsel İsa” diye adlandırılan şahsiyete mi aittir? Şüphesiz bu
sorunun cevabı, eldeki mevcut İncil metinlerinin tarihte yaşayan İsa’yı
ve mesajını ne kadar yansıttığı ve İncil yazarlarının tarihsel İsa ve
mesajıyla ne kadar ilişkili olduğu sorularına verilecek cevapla yakından
irtibatlıdır. Yeni Ahit uzmanı Marcus Borg, eldeki mevcut İncillerin
doğrudan tarihsel dokümanlar olmadığını ve bu İncillerde bulunan İsa’ya
ilişkin her deyiş ve hikayenin erken dönem kilisesi tarafından
şekillendirilmiş olduğunu belirtir.8 Bir başka ifadeyle İsa sonrası
dönemde, Antakya merkezli Helenistik İsa cemaati ve Pavlus tarafından
savunulan “Tanrısal Oğul Rab İsa Mesih” öğretisi çerçevesinde teşekkül
eden ilk Hıristiyan cemaat, Hz. İsa’nın yaşamı ve öğretilerine ilişkin
kendilerine ulaşan duyumları, kendi İsa anlayışları doğrultusunda
yorumlamışlardır; bu ilk cemaatin dinsel metinleri olarak ortaya çıkan
İncillerde ise bu yorumlar yer almıştır. Dolayısıyla İncil metinlerinde
gerçekten İsa’ya ait olan otantik söz ve davranışlarla bu ilk dönem
kilisesi tarafından yapılan yorumlamalar birbirine karıştırılmıştır.
Kitab-ı Mukaddes i okudunuz mu? Biz okuduk ve bulgu ve düşüncelerimizi burada paylaşıyoruz.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Siz, siz olun Yehova Şahitlerini evinizden, ailenizden ve hatta tanıdıklarınızdan ırak tutun.
Türk insanı üzerine bilinen ya da bilinmeyen birçok oyunlar oynanıyor. Dünyanın neresinde olursa olsun Müslüman Türk insani yoğun bir kı...
-
Roma Putperestliği Romalılar baştan beri İsa peygamberin hareketini siyasi bir isyan olarak algılamışlardır. Yahudi baş kahinler için ise ...
-
İNCİLDEKİ ÇELİŞKİLER 1- Hz. İsa, gölün karşı yakasında Gadaralıların veya Gerasalıların ülkesine varınca, Matta'ya göre cinlere tutsa...
-
Her bölümde dile getirdiğim gibi bu bölümde de söylemek istiyorum. Bu satanist dediğimiz insanlar toplumun zihnindeki "SATANİST KİŞ...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder