İsa,
Kral Hirodes'in günlerinde Yahudiye Beytlehem'inde doğduğu zaman, işte,
Şark'tan Yeruşalim'e müneccimler gelip dediler: "Yahudiler'in kralı
doğan zat nerededir, çünkü onun yıldızını Şark'ta gördük ve ona secde
kılmaya geldik. Ve işte Şark'ta gördükleri yıldız, önlerince gidiyordu,
ta çocuğun bulunduğu yere kadar gelerek üzerinde durdu. Onlar da yıldızı
gördükleri zaman taşkın sevinçle sevindiler. MATTA 2: 1-2,9-10
Eski çağların gizleri içinde Hıristiyan inancına göre İsa'nın Nasıra'da
Mesih olarak doğduğunu bildiren Beytlehem Yıldızı kadar tartışmalını
çok azdır. Matta İncili'nde yıldızın tarifi pek kısadır. "Doğu"daki bir
yıldızın müneccimlere Yahudiye'deki Mesih'i bulmaları için yol
gösterdiği söylenir. Onları Mesih'in kehanetlerdeki doğum yeri olan
Beytlehem'e Yahuda kralı Hirodes gönderdiği için müneccimlerin yıldızı
Beytlehem Yıldızı olarak bilinmiştir.
Bazı araştırmacılar
"yıldız" falan olmadığına ve hikâyenin İsa'nın ilahi doğumunun mesajını
iletmek amacını taşıyan bir efsane olduğuna inanırlar. Ancak hikâyenin
tarihi bir temeli olduğuna inananların sayısı da fazladır. O yıldızı
bulma araştırmaları ortaya pek çok kuramın çıkmasına neden olmuştur.
İsa'nın doğum tarihi bilinmediği için Müneccimleri Yahudiye'ye çekenin
ne olduğunu saptamak güçtür. Kitabı Mukaddes araştırmacıları, 25
Aralık'ın İsa'nın doğduğu gün olmayıp, Hıristiyanların 354 yılı
civarında benimsedikleri Romalılar'ın Fethedilemez Güneş Bayramı günü
olduğuna inanırlar.
Dahası, Dionysius Exiguus (yaklaşık 533
yılı), takvim yıllarını numaraladığında İsa'nın doğum yılını yanlış
hesaplamıştır. Araştırmacıların çoğu Hirodes'in İÖ 4 yılında öldüğü ve
İsa'nın da "Hirodes zamanında" doğduğu için İsa'nın doğumunu İÖ 8 ila 4
yılları arasında bir zaman çerçevesine oturturlar.
Bu zaman
çerçevesi içinde esrarengiz yıldızı arayan araştırmacılar pek çok göksel
nesne önermişlerdir. Eski çağlarda "uzun saçlı yıldızlar" denilen
kuyruklu yıldızlar, yıldızın "önden gittiği" ve bebek İsa'nın "üzerinde
durduğu" söylendiği için mümkün olabilecek nesnelerdir.
Bir
kuyruklu yıldız yıldızlar arasında yavaş hareket ettiği için bu durum
yıldızın hareketini açıklayabilir. Ancak bir kuyruklu yıldızın
görünmesi, bir kralın doğumunun değil, ölümünün işareti sayılırdı.
Ayrıca Matta'da Hirodes ile Kudüs halkının yıldızı görmedikleri söylenir
ki, bu da yıldızın fazla görünmediğini gösterir.
"Yeni bir
yıldız" herkes tarafından görüleceği için aynı şey bir nova için de
geçerlidir. İÖ 5. yüzyılda Çin'de bir nova kaydı vardır ama Batılı
astrolojik kayıtlarda bir kralın doğumunu bildiren yeni bir yıldız
göründüğü belirtilmemiştir.
Müneccimlerin bebek İsa'ya armağanlar vermesi. Bu Roma katakomb tabletinde "Severa tanrı ile git" yazmaktadır.
Beytlehem Yıldızı Doğulu üç bilge adama ya da müneccime yol gösteriyor:
İtalya'da Ravenna'da S. Apollinare Nuovo kilisesinde 6. yüzyıldan kalma
mozaik.
Şu andaki kuramların çoğu gezegenlerin hareketlerine
ilişkindir, ancak İsa'nın doğduğu zaman gezegenler sayısız kere dünyanın
yakınından geçmişlerdi. Gezegenlerin gözle görünür gruplaşması ille de
bir kralın doğduğunun alametleri değildi.
Roma imparatorları
gibi kişilerin doğumlarındaki astrolojik durumlar, çağdaş standartlara
göre pek etkileyici sayılmazdı. Yıldızın belirsiz bir astrolojik kavram
olması Hirodes ile Kudüs halkının ona dikkat etmemiş olmasıyla da
vurgulanmaktadır. Yahudiler müneccim astrolojisini uygulamazlardı.
BİR ROMA SİKKESİNDEKİ İPUCU
Yıldızın astrolojik anlamı konusundaki yeni bir görüş de İsa'nın doğum
yıllarında Antakya'da çıkarılan bir Roma sikkesinden kaynaklanmıştır.
Tunç sikkede astrolojik burç olan Koç (Aries), bir yıldızın altında
görülmektedir. Claudius Ptolemaios'un Tetrabiblos'u, "astrolojinin
kutsal kitabı", bize Aries'in Yahudiye, Samariya, İdumea, Coele Suriyesi
ve Filistin'de insani faaliyetleri kontrol ettiğini anlatır. Bu sayılan
yerlerin hepsi Kral Hirodes'in ülkesindedir.
Sikke,
Yahudiye'nin, başkenti Antakya olan Roma Suriyesi'ne 6. yılda
katılmasının anısına çıkarılmış olabilir. Koç'un üzerindeki yıldız
Yahudiye'nin Roma Antakya'sı hâkimiyeti altındaki yeni kaderini
simgeler. Ancak sikkenin önemi astrologların Yahudiye'de bir kral doğumu
için Koç burcunu gözlemlediklerini göstermektedir.
Floransalı
ressam Giotto di Bondone "Müneccimlerin Tapınması"nı (Capulla degli
Scrovegni, Padua) yaparken eski çağlardaki kuyruklu yıldızın mesajının
farkında değildi. Bu fresk üzerinde çalışırken 1304'ün parlak kuyruklu
yıldızından esinlenmiş olmalı.
Beytlehem'de Milad Kilisesi, İsa'nın doğum yeri olarak kabul edilir.
Astrolojik kaynaklar bize astrologların yalnızca Yahudiler'in yeni
kralını gözlemekle kalmayıp hangi yıldızın kralın doğumunu ilan ettiğini
de açıklamaktadırlar. Bu yıldız "Zeus yıldızı", yani Jüpiter
gezegeniydi. Jüpiter'in krallık vermesi için en uygun zaman gezegenin
sabah yıldızı olarak doğma zamanıydı ki, "doğu"da, astrolojik bakımdan
bu anlama geliyordu. Ayın Jüpiter'e yakın geçmesi gibi başka krallık
belirtileri de varsa da, bunların hiçbiri "doğu"da olmak kadar önemli
değildi.
İsa'nın muhtemel doğum zaman çerçevesini incelemek,
ortaya olağanüstü bir gün çıkarmaktadır. Jüpiter İÖ 6. yılın 17
Nisan'ında Koç burcunun doğusundan çıkmıştır. Ay da Koç burcundaydı ve
Jüpiter'e doğru ilerliyordu. (Çağdaş hesaplamalarda Ay'ın Jüpiter'in
önünden geçtiği ortaya çıkmıştır.) Ayrıca Güneş de Koç burcundaydı ki,
bu da bir kralın doğumu için çok güçlü bir astrolojik durumdu. Satürn'ün
de orada olması Yahudiye'de büyük bir kralın doğacak olması için
inanılmaz bir alamet oluşturmaktaydı.
Romalı Hıristiyan
astrolog Firmicus Maternus (Yaklaşık 334 yılı) Koç burcundaki bu
koşulların "kutsal ve ölümsüz" bir kişinin doğumunu belirlediğini
söylemiştir ki, bu da müneccimlerin Yahudiye'ye gitmelerine yol
açmıştır.
Jüpiter, müneccimlerin dikkatini çeken bir şey daha
yaptı. Gezegen Koç burcundan çıktı ama yıldızlar arasındaki hareketini
tersine çevirdi (Matta'ya göre, "...ve işte, Şark'ta gördükleri yıldız
önlerinden gidiyordu.") Jüpiter, Koç burcuna döndü ve İÖ 6. yıl
sonlarında birkaç gün sabit kaldı ("Ta çocuğun bulunduğu yere kadar
gelerek üzerinde durdu"). Jüpiter'in Koç burcunda sabit kalması da
Yahudiye'de büyük olayların olacağının alametiydi ve müneccimler
Beytlehem'de yeni kralı bulacaklarına inanarak sevinmişlerdi.
Kitabı Mukaddes dışında müneccimlerin ya da bir başkasının İsa'nın doğum
gününü doğrulaması konusunda bir kanıt yoktur. Ancak ilk Hıristiyanlar
İsa'nın Mesih kehanetini doğrulayarak bir kral yıldızı altında doğduğuna
inanıyorlardı. Her ne olursa olsun, insanlar onun doğudaki bu yıldız
altında doğup doğmadığı hakkında kendi sonuçlarını çıkaracaklardır.
İÖ
17 Nisan 6 günü gezegenler Koç burcunda Yahudiye'de Mesih'in doğumu
hakkında güçlü bir alamet gösterdiler (çizgili kutu). Burçlar
yıldızlarla belli belirsiz rastlaşan hayali alanlardı. İsa'nın doğumunu
bildiren en olası yıldız Jüpiter'dir. Gezegen İÖ 6 yılında yıldızlar
arasındaki hareketini birkaç gün boyunca tersine sürdürmüştür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder